2

Hamster kenduri hamster!

Arghh!! Serius ngeri tengok hamster makan hamster! Ada dua kemungkinan dalam fikiran aku. Samada yang dikenduri itu sudah mati dulu baru dikenduri atau dia dibunuh untuk dikenduri. Kalau lah aku peka dengan mereka. Salah aku! Dengar anak-anak hamster mencicit tapi buat tak tahu sebab bila mereka berbunyi itu perkara biasa. Tapi hari tu dorang mencicit lebih ganas daripada biasa. Aku tak jenguk, leka dengan laptop yang baru dibaiki. Lepas dah bangun dari tempat duduk baru aku jenguk dan ........!! Arghh...Ngeri!! Jijik! Seekor hamster dah tiada dan sedang di ratah oleh adik beradik beliau dan juga emak beliau. Aku nak buang bangkai keluar macam geli, tinggal dulu sampai malam dah nak tidur baru aku buang. Tengok-tengok dah tinggal tulang! Fuhh...


Esok pagi bangun keluar bilik, mak cakap kat aku lagi seekor kena ratah. Fikir-fikir lepas tu aku terus buang bangkai tu dan asingkan yang anak lagi dua ekor yang tinggal dari maknya. Bila dah asingkan aku perasan bila pegang belek hamster, seekor tangan dia dah bengkak dan macam dah memendek. Kaki dia pun macam cacat sikit. Aku letak yang tu belek lagi seekor, yang ni nampak sihat. Aku biar dua ekor tu dalam bekas letak tak jauh dari pandangan mata. Tak sanggup tengok anak hamster yang cacat tu, dengan susah bergerak. Muka monyok je...Tengok dia bernafas pun macam dah tahu dia dah tak lama. Kesian tengok dia terseksa macam tu, tapi nak bunuh terus lagi tak sanggup. Lama sikit kemudian, yang cacat tu mati. Tinggal la yang seekor yang nampak sihat tu.

Tapi...lama-lama tengok yang seekor ni pun macam dah tak sihat. Bagi makanan pun dia tak sentuh. Dia baring sambil bernafas macam orang semput. Huhuu...tak sanggup la nak tengok lama-lama. Tak lama lepas tu tengok ada darah keluar dari hidung dia. Lagi la sedih!! Sobsobsob...Dalam hati kata, ni pun dah tak lama la. Tunggu masa je. Lama juga dia terseksa. Nak bunuh macam tak sanggup. Bila dia dah mati, aku lega + sedih. Kenapa harus berlaku kat aku. Serius serik nak bela hamster lagi lepas ni. Sekarang tinggal la si Tora dan si Tori saje. Jangan harap aku nak campur korang. Nanti tak pasal-pasal membiak lagi, kena makan lagi. Tapi pendapat aku, anak-anak hamster ni mati sebab penyakit. Tapi kalau sebab penyakit, kenapa mak dia yang join kenduri tak mati? Masih tertanya-tanya. Mungkinkah dorang merajuk kat aku sebab aku dah rancang nak jual dorang.

Kalau lah mereka boleh berbicara.


Video si Tori aka ahli gimnashamstik, masa anak2 masih hidup punya la cergas berlatih bergayut. Tapi sejak anak2 dah tiada ni. Elok pula perangainya!

p/s: taip entry ni dan kebetulan lagu 'Di mana kan ku cari ganti' ke udara di radio. Memang sadis!!

2 pendapat:

call me nana said...

Salam,singgah sekejab.

Emm. Should be afta baby lahir, bukan asingkan mak ngn anak. Biarkan baby n mak emster dlm 1 kndg yg same. N asingkan dengan hamster2 len. Ibu hmster mmg biase mkn anak die ats 4sbb : ase terancam (sb diganggu tuan die), terlalu lapar, bau manusia or hamster len (krn dpegang/sntuh)n anak cacat. Tp bile ibu n sume baby duk skali ngn hamster len, hamster len akn mkn baby hmster. Bile ank2 hamster dah luka, n ade bau hamster len, ibu akn assume ank tu cct or bkn ank die. Sbb tula die leh mkn. N tindkn asingkn ibu n bby tu lg brukkn kdn sb bby hmter perlukn susu ibu tuk survive n at least 1month bru leh asingkn. Mgkin sbb tak tau, byk kecuaian. But next time mbela, just mke sure xberulang lg. :)))

Sorry for disturbing. Just advice based on my experience.

IkinG said...

ooo....terima kasih atas nasihat tu. Memang tak asingkan dr mak dorang cuma asingkan dari bapak dorang.. tak tahu dia makan atas sbb mana satu, nak kata tak ckup makan, cukup je...nak kata sbb saya pegang, xpasti la sbb anak2 hamster ni dah agak besar untuk dimakan...mungkin dia terluka sbb gaduh...igt balik mmg ngeri la...baby hamster join kenduri...serius taknak ade anak hamster lg...

Back to Top